Karta graficzna
Karta graficzna stanowi jeden z kluczowych podzespołów w komputerze, który ma wpływ na wydajność całego systemu i odpowiada za wyświetlanie, tworzenie sygnału dla monitora. Przetwarza ona dane w postaci cyfrowej. Tymi danymi posługuje się komputer, zamieniając je na obraz i następnie przesyłając go do monitora.
Dziś są to skomplikowane układy scalone, mające wielokrotnie większą moc obliczeniową od procesora i potrafiące przetwarzać tryb graficzny, wyświetlając w odpowiednim kolorze poszczególne punkty (piksele). Początkowo zaś były proste i dzięki nim wyświetlał się krótki tekst w zaledwie kilku kolorach ze zdefiniowanego w pamięci karty generatora znaków (tryb tekstowy).
Karta graficzna składa się z:
- Procesora graficznego - od jego wydajności zależy jakość obrazu na monitorze.
- Pamięci RAM – w niej przechowywany jest przetworzony obraz.
- Układu RAMDAC – zamienia cyfrowo opisane punkty na impulsy elektryczne posiadające napięcie zależne od koloru punktu. To na ich podstawie uzyskujemy obraz na monitorze.
- Biosa – w nim zapisywane są procedury jak wykorzystywać instrukcję karty poprzez oprogramowanie systemowe.
- Interfejsu do systemu komputerowego - umożliwiającego wymianę danych oraz sterowanie kartą graficzną.
- złącza D-SUB; złącza DFP; złącza DVI
Karta graficzna zwana jest również akceleratorem 3D bądź grafiki. Głównym zadaniem tej karty jest zbieranie, przechowywanie i przetwarzanie informacji na temat tego jak powinien wyglądać ekran, a także właściwe sterowanie tym ekranem. Karta graficzna pozwala na oglądanie obrazów na monitorach naszych komputerów obrazów w coraz wyższej rozdzielczości i przy większej palecie barw (w jakości DVD lub HD). Obecnym standardem jest posiadanie przez tę kartę akceleratorów 2D (rysowanie np. odcinka, wieloboku i wypełnienie ich zadanym kolorem bądź wzorem) lub 3D (tworzenie obrazu przestrzeni trójwymiarowej). Te nowoczesne procesory graficzne umożliwiają posiadanie wielu funkcji ułatwiających oraz przyśpieszających pracę programów. Niektóre z kart graficznych dysponują zaawansowanymi algorytmami potrafiącymi np. wybrać tylko widoczne na ekranie elementy z przestrzeni.